T T

Bel Canto 2014

Publicatiedatum 21-06-2017

Roosendaal - Essen, België, 6 april 2014

Zondag 6 april 2014 gaf het Belgisch-Nederlands ensemble Bel Canto een duoconcert. Om 11.30 uur in het Gildenhuis te Essen, België. Vanwege de wielerklassieker Ronde van Vlaanderen was het tijdstip van het concert verzet naar de ochtend in plaats van de namiddag. Voorgaande jaren werd het concert in de namiddag gegeven. Zo rond de klok van 14.30 uur. Omdat er ook veel gekeken wordt naar de Ronde van Vlaanderen op televisie, was er daarom rekening gehouden met muziekliefhebbers en wielerliefhebbers.


Om 11.00 uur gingen de deuren open stroomde de zaal vol. Er stonden tafels met elk zes stoelen in de zaal. Het publiek kon aan één van de tafels aanschuiven. En dat was heel handig bekeken, want zo kon men aan tafel wat eten en drinken tijdens de pauze.
Het prachtige concert duurde tot 14.00 uur. Met een pauze van een kwartier. Tijdens de pauze deden de zangers, zangeressen en medewerkers het toneeldecor veranderen van ‘Klassiek’ naar ‘Vlaamse Velden’. Met beelden uit de Eerste Wereldoorlog ging men honderd jaar terug in de tijd. Een terugblik in de tijd van deze vreselijke, waanzinnige oorlog!

Voor de pauze konden we luisteren naar musical, opera en operettemuziek met zang. Met medewerking van Petrian van den Eijnden, Anita Nelen, Eline Theuns, Magda Theuns (sopraan), Karel Sieben (bas), Richard D΄Heer (tenor) en Renaat Deckers (tenor en piano).
Het eerste gedeelte Bel Canto Klassiek werd na een korte inleiding ingezet met ‘Chacun àson goüt’ uit ‘Die Fledermaus’ van Josef Strauss, gezongen door Anita Nelen en ensemble.
Vervolgens ‘Mädel klein, Mädel fein’ uit ‘Der Graf von Luxemburg’ van Franz Lehár, gezongen door Magda Theuns en Richard D΄Heer. Daarna ‘Sull ‘Alba’ uit ‘La Forza del Destino’ van G.Verdi, gezongen door Petrian van den Eijnden en Karel Sieben. ‘Abends will ich schlafen gehen’ uit ‘Hänsel und Gretel’ van componist E. Humperdinck met zang van Magda Theuns en Anita Nelen. Eline Delis zong ‘Ach ich fühl ‘s’ uit ‘Die Zauberflӧte’ van W.A. Mozart. Verder muziek van G. Donizetti, V. Bellini, G. Puccini, R. Sherman, R. Leoncavallo.
De solisten zijn allemaal geschoold in diverse kunstinstellingen. Hun zangkwaliteiten behouden ze door lid te zijn van zangverenigingen met daaraan verbonden optredens. Bekend en haast ook onmisbaar was Francis Suykerbuyk met zijn accordeon.

Na de pauze kreeg Bel Canto in Vlaamse Velden vaste gestalte. Het was voor een gedeelte geprogrammeerd in functie van de vele herdenkingsmomenten van het begin van de Eerste Wereldoorlog (1914 -1918). Deze wordt dit jaar goed herdacht, vooral in België. Dat was ook te zien aan het decor wat prachtig omgebouwd was met juiste belichting en geluid. Het gaf een aanzien van beelden uit de Eerste Wereldoorlog.
Het Bel Canto ensemble zette in met ‘In Flanders Field the poppies blow’ van A.Tilley. Anita Nelen zong het schone lied ‘Moederken alleen’ van de Vlaamse componist Emiel Hullebroeck. Het lied waarin de weduwen van gesneuvelde soldaten nog eens herdacht werden ten tijde van den grote oorlog, ’14-‘18. Artistiek leider Renaat Deckers zong ‘Ideale’ van F.P. Tosti, met pianobegeleiding door zijn echtgenote. Verder begeleidde hij Petrian van der Eijnden op de piano bij ‘Sint Louis Blues’ van W.C. Handy.
Het tweede gedeelte van het concert met muziek van A. Tilley, E. Hullebroeck, G. Gershwin, W. Hadyn, Robert Stolz, G. Meyer, Traditional en W. Handy. Muziek van Amerikaanse componisten werd in Europa tijdens de Eerste wereldoorlog beluisterd en gezongen door vele Amerikaanse soldaten die hier gelegerd waren. Zodoende zijn bekende oorlogsliederen blijven ‘hangen’, zoals Daisy, Pack up your trouble, Madelon, Alexander’s Ragtime Band en natuurlijk It΄s a long way to tipperary. Wat gezongen werd door het ensemble en met het publiek in de zaal op het einde van het concert en de toegift. Daarna volgde staande een luid applaus voor de zangers, zangeressen en medewerkers.

En van de bar kon ook goed gebruik gemaakt worden tijdens de pauze. Niet alleen voor drank, maar ook voor soep en broodjes was er gezorgd. Men hoeft immers niet altijd dorst te hebben om te drinken! De zaal in het Gildenhuis in de Stationsstraat was goed bezet met muziekliefhebbers. Tijdens het hele programma was het muisstil in de zaal en dat is prettig voor artiesten en publiek!
Op het einde, en natuurlijk met toegift, kon er worden meegezongen door het publiek in de volle zaal. Het werd een gezellige en mooie zondag ochtend en noen. En wanneer het goed en mooi is, gaat de tijd ongemerkt veel te snel voorbij. De liederen die gezongen en gespeeld werden; liedjes uit de oorlogen en opera, operette en musical gingen er bij het publiek goed in. Leo Ribbens trad op als gastheer en presentator. Op een ludieke en smeuïge wijze leidde hij de solisten en hun te zingen lied in. De belichting werd verzorgd door Marc Vergouwen, terwijl Stefaan Nelen voor het geluid zorgde. Projectie van de begeleidende beelden was in handen van Armand de Roose. Alle medewerkers bouwden met de solisten het decor op en verwijderden het ook na de voorstelling in goede onderlinge samenwerking.

Bel Canto door de jaren heen:
In het jaar 1979 nam mevrouw Angela van Haaren het initiatief om solistenensemble Bel Canto op te richten. Repertoire, opera, operette, musical en liederenmuziek. De eerste concerten werden gegeven in de muziekschool te Roosendaal en in de oude theaterzaal van schouwburg De Kring te Roosendaal. In 1986 werd gekozen voor een vaste repetitieruimte. En wel bij café Onder de Toren van Julia Peeters in de Nieuwstraat te Essen. In dat jaar, 1986, nam dirigent en artistiek leider Wil Broos uit Roosendaal de leiding over van mevrouw van Haaren tot 1990. Daarna volgde sopraan Henny Smagge, die Bel Canto vier jaar leidde. Frans de Swert, tenor bij de Koninklijke Vlaamse Opera, nam de leiding korte tijd op zich tot 1995. Toen kwam dirigent en tenor bij de Koninklijke Vlaamse Opera Jan Krijnen. Hij nam gedurende 16 jaar de artistieke leiding tot 2011. Jan werd gelauwerd met de Orde van Oranje Nassau. Vanwege zijn muzikale kwaliteiten en verdiensten bij diverse koren en zangverenigingen in België en Nederland.
Vanaf eind 2011 is de artistieke deskundige leiding nu in handen van de in Essen geboren tenor en zangpedagoog Renaat Deckers, verbonden aan de academie van Brasschaat. Edu de Goffau begeleidt koren en solisten. Een gewaardeerd repetitor aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen. Sinds de oprichting in 1980 is Edu de Goffau de vaste pianobegeleider van Bel Canto.
De website van Bel Canto: https://sites.google.com/site/belcantoessen/home
E-mail: belcanto.essen@gmail.com

Bel Canto, bedankt! Het was schoon! En passant kijken we al uit naar het volgende concert. Ditmaal in Roosendaal al is het niet onmogelijk dat wegens het succes van de formule Vlaamse Velden dit programmadeel ook elders zal gebracht worden. Hou de website van Bel Canto dus in het oog!

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties
Reageer op dit verhaal
Captcha code
* = verplicht
Verstuur reactie