T T

Groep 5/6: Jet en Jan

Jet en JanIn dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats ruim honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod. Het project is op maat gemaakt voor het dorp of de stad waar de leerlingen naar school gaan. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan? En dat allemaal vooral door te doen! In het Tongerlohuys gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: koffie malen, sokken stoppen, schrijven met een griffel op een leitje en een oud spelletje zoals bikkelen.

De leskist werd ontwikkeld door Erfgoed Brabant en wordt uitgeleend door het Tongerlohuys.



Leergebied:                Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands.
Thema's:                     Dagelijks leven honderd jaar geleden, dagelijks leven nu.

Leerdoelen:     

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van hun eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan aangeven wat redenen zijn waarom je erfgoed bewaart voor later.
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten weergeven tussen heden en verleden aan de hand van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.

Met de extra lessuggesties werk je ook aan:

  • De leerling kan de (bewaar)plaats van het erfgoed lokaliseren op een plattegrond.


Competenties:

Onderzoekend en reflecterend vermogen


Kerndoelen:

56 Cultureel Erfgoed


Duur:                         

  • Les 1: 60 minuten
  • Les 2: 60 minuten
  • Les 3 op school: 70 minuten
  • Les 3 in het Tongerlohuys: 90 minuten
  • Les 4: 85 minuten

Locatie:
Klas en Museum het Tongerlohuys

Lesmateriaal:
Kant-en-klaar lespakket met:

  • Docentenhandleiding met materialen voor op de tijdbalk en ansichtkaarten
  • Tijdbalk
  • Jet en Jan bordspel
  • USB-stick met al het materiaal digitaal

Prijs:                          
€50,00

 

Wilt u een les boeken of meer informatie? Mail educatie@tongerlohuys.nl.