T T

Lesmaterialen

Zoeken
11-20 van de 21
  • Les op maat (po en vo)

    Les op maat (po en vo)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    Als je met de klas met een bepaald project of thema bezig bent, kunnen wij ondersteuning bieden. Het kan gaan om foto's, literatuur of gegevens, maar ook om een doorverwijzing of een speciale rondleidingen door het Tongerlohuys.

    Lees meer »
  • Lesbrief Bevrijding (1 en 2 vmbo)

    Lesbrief Bevrijding (1 en 2 vmbo)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    Een lespakket over de bevrijding, speciaal voor leerlingen uit klas 1 en 2 van het vmbo. Het lespakket bestaat uit een lesbrief en een dvd met filmbeelden van de bevrijding. De lesbrief is samengesteld door Dave Kuijpers, docent geschiedenis aan het Norbertuscollege, en bevat verschillende opdrachten en een speurtocht langs Roosendaalse bevrijdingsmonumenten.

    Lees meer » Lesbrief Bevrijding Docentenhandleiding Bevrijding
  • Wat is het je waard? (groep 7/8 po en klas 1/2 vo)

    Wat is het je waard? (groep 7/8 po en klas 1/2 vo)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    In oorlogstijd kan een keuze grote gevolgen hebben. Het afwegen van dilemma’s staat centraal in het project Wat is het je waard? In dit lesmateriaal worden lokale historische gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog dichtbij gehaald. De leerlingen onderzoeken de keuzes die mensen maakten tijdens de oorlog en stellen zich voor hoe zij gehandeld zouden hebben in die tijd. Daarnaast bespreken zij hoe wij daar nu naar kijken. Wie zo’n keuze moet maken, spreekt zich uit over wat hij of zij belangrijk vindt; welke waarde het zwaarst telt.

    Lees meer »
  • Lesbrief Roosendaal Spoorstad (klas 1 en 2 vmbo/havo/vwo)

    Lesbrief Roosendaal Spoorstad (klas 1 en 2 vmbo/havo/vwo)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    Precies 150 jaar geleden stopte de eerste trein op het station van Roosendaal. Het spoor is sindsdien niet meer uit Roosendaal weg te denken. In deze lesbrief duiken de leerlingen in de Roosendaalse spoorweghistorie. Van mensen die klaagden over het ongemak van het reizen per derde klas tot het bombardement op het station, in deze lesbrief komt 150 jaar spoor aan de orde.

    Lees meer » Lesbrief Roosendaal Spoorstad Docentenhandleiding Roosendaal Spoorstad
  • Lesbrief Roosendaal Spoorstad (groep 7/8)

    Lesbrief Roosendaal Spoorstad (groep 7/8)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    Na een spannend verhaal van kinderboekenschrijver Rien Broere duiken leerlingen in de Roosendaalse spoorweghistorie. Van mensen die klaagden over het ongemak van het reizen per derde klas tot het bombardement op het station, in deze lesbrief komt 150 jaar spoor aan de orde.

    Lees meer » Lesbrief Roosendaal Spoorstad Docentenhandleiding Roosendaal Spoorstad
  • Lesbrief Zappen door het Roosendaalse verleden (groep 7/8)

    Lesbrief Zappen door het Roosendaalse verleden (groep 7/8)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    Deze lesbrief is bestemd voor groep 7 en 8 van de basisschool. Professor Daverveldt neemt de leerlingen mee in zijn tijdmachine en zapt langs een aantal belangrijke gebeurtenissen in de Roosendaalse historie. Zo staat hij onder meer stil bij Pinneke Busch, Roosendaals eerste vliegenier, voetbalclub R.B.C. en de vraag waarom meisjes niet kunnen voetballen.

    Lees meer » Lesbrief Zappen door het Roosendaalse verleden Docentenhandleiding Zappen door het Roosendaalse verleden
  • De Middeleeuwse stad (groep 6/7)

    De Middeleeuwse stad (groep 6/7)

    Publicatiedatum: 13-06-2017

    In de klas wordt een middeleeuws landschap uitgerold in de vorm van een vloerkleed. Waar zouden de boeren het land gaan bewerken? Op welke plaatsen wilden de mensen graag wonen? Met behulp van een kasteel, boerderijen, huisjes, een klooster en een stadhuis krijgt de middeleeuwse stad langzaam maar zeker vorm. Daarna onderzoeken de leerlingen in kleine groepjes het leven in de stad aan de hand van bronnen.

    Lees meer »
  • De Romeinen in Noord-Brabant (groep 6/7/8 po en klas 1/2 vo)

    De Romeinen in Noord-Brabant (groep 6/7/8 po en klas 1/2 vo)

    Publicatiedatum: 12-06-2017

    In iedere geschiedenismethode wordt het thema ‘De Romeinen in Nederland’ behandeld. Maar waarom het geschiedenisboek openslaan als de leerlingen échte Romeinse voorwerpen in handen kunnen krijgen? Voorwerpen die door de Romeinen in Brabant zijn gebruikt. De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de voorwerpen uit de leskist. Met de daarbij behorende werkbladen leren zij over de verschillende aspecten van het leven in de Romeinse tijd.

    Lees meer »
  • Lesbrief Genealogie (groep 7/8)

    Lesbrief Genealogie (groep 7/8)

    Publicatiedatum: 12-06-2017

    In deze lesbrief ga je op zoek naar de geschiedenis van je familie en je voorouders. Stamboomonderzoek heet dat, of met een moeilijk woord genealogie. Stel je eens voor dat je van een heel rijke familie afstamt. Of dat je voorouders van adel waren. Daar kom je in deze lesbrief beslist achter!

    Lees meer » Lesbrief Genealogie Docentenhandleiding Genealogie
  • Museumschatjes (groep 5 t/m 8)

    Museumschatjes (groep 5 t/m 8)

    Publicatiedatum: 12-06-2017

    Noord-Brabant is rijk aan musea met de meest uiteenlopende collecties. Wat al deze musea gemeen hebben, is dat zij een schatkamer zijn van voorwerpen die om de een of andere reden de moeite van het bewaren waard zijn. Maar wat is waarde eigenlijk? Daarover gaat het project Museumschatjes van Erfgoed Brabant. Met Museumschatjes kun je met groep 5 t/m 8 gratis een museum bezoeken.
     

    Lees meer »